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Visionary Pioneer Award laureates / Récipiendaires du Prix Pionnier visionnaire

With this award, the SAT highlights the commitment and passion of immersion’s great builders ! / Par ce prix, la SAT souligne l’engagement et la passion de grands bâtisseurs de l’immersion !

THE 6 LAUREATES OF THE IX SYMPOSIUM VISIONARY PIONEER AWARD
With this award, the SAT highlights the commitment and passion of immersion’s great builders !

LES 6 RÉCIPIENDAIRES DU PRIX PIONNIER VISIONNAIRE DU SYMPOSIUM IX
Par ce prix, la SAT souligne l’engagement et la passion de grands bâtisseurs de l’immersion !

Masaki Fujihata (2018)

Masaki Fujihata is a pioneer in new media art in Japan as well as abroad. His CG work Mandala1983 and MIROKU-Maitreya were much celebrated in the 1980s, before his interests shifted to creating 3D sculptures, as in his CNC-routed Geometric Love 1987, the stereo-lithography Forbidden Fruits 1989, and his small scale sculptures using Micro-Machine technology. In the mid-90s, Fujihata produced canonical pieces of what would later be called “interactive art,” including the multimedia installation Beyond Pages 1995 and the exploration of networking technologies Global Interior Project 1995. His work problematizes everything from how we interact with interfaces to the ways we might communicate in virtual space.

Figure majeure de l’art numérique Masaki Fujihata travaille depuis plus de 40 ans avec les « nouvelles » technologies. Ses recherches mêlent GPS, vidéo et plus récemment la réalité augmentée, pour nous faire faire des allers-retours entre l’espace-temps vécu et l’espace-temps perçu.

www.fujihata.jp

TAMIKO THIEL (2018)

An internationally renowned artist, Tamiko Thiel’s pioneering VRML-based artworks are in museum collections and are still shown 20 years later. She was lead product designer for the Connection Machine, D.Hillis’ AIsupercomputer, now in the collection of MoMA. To open the day, she will draw on this background to reflect on the theme of ambient intelligence. She will also present Gardens of the Anthropocene, an augmented reality installation imagining the near future of Montreal’s biome.

Pionnière des arts immersifs, Tamiko Thiel a conçu le premier superordinateur aux côtés de D.Hillis et fut la première à créer une œuvre en VRML en 1995. Artiste internationalement reconnue, elle expose actuellement au MoMA dans le cadre de l’exposition Thinking Machines. Elle ouvrira la première journée thématique sur l’intelligence ambiante. Elle présentera également son Gardens of the anthropocene, une oeuvre de réalité augmentée qui imagine le futur proche de notre environnement immédiat.

www.tamikothiel.com

GHISLAINE BODDINGTON (2017)

Ghislaine Boddington is the Creative Director at body>data>space and Women Shift Digital and is a Reader in Digital Immersion at the University of Greenwich, London (UK). She is an artist-curator, researcher and director, specialising in body responsive technologies and immersive experiences. Having strongly advocated the use of the entire body as a digital interaction canvas for over 25 years, she is recognised as an international pioneer, a global opinion leader and a major driving force for digital arts in the UK.

Ghislaine Boddington est Directrice de la Création chez body>data>space et Women Shift Digital et maître de conférence en Immersion Digitale à l’Université de Greenwich à Londres (UK). Elle est une artiste, commissaire, chercheuse et directrice spécialisée en technologies corporelles interactives ainsi qu’en expériences immersives. Défenseure, depuis 25 ans, de l’idée d’utiliser le corps comme un canevas d’interaction, elle est reconnue internationalement pour son leadership et sa contribution au développement des arts numériques au Royaume-Uni.

bodydataspace.net/ghislaine

DANIEL TERUGGI (2016)

Daniel Teruggi studied composition and piano in Argentina. In 1977 he came to France and studied at the Paris Conservatory. Member of the Ina-GRM since 1983, he is currently director of the “Groupe de Recherches Musicales”. His particular field of interest is the relation between composers, with their concerns regarding creation, and the research and development of new tools applied to electro-acoustic composition. Teruggi composes music for fixed media, small instrumental groups and tape, or real-time processing of instruments.

Daniel Teruggi est un compositeur italien né en 1952 à La Plata (Argentine). Après des études musicales et scientifiques en Argentine, Daniel Teruggi entre dans la classe de composition électroacoustique et de recherche musicale du Conservatoire de Paris (1977). En 1983 il rejoint l’Ina-GRM comme responsable pédagogique et de la production musicale. Il est directeur du groupe depuis 1997 et directeur de la recherche et de l’expérimentation à l’Ina depuis 2001. Il compose des musiques pour petits ensembles ainsi que pour instruments traités en temps réel.

linkedin.com/in/danielteruggi

CHAR DAVIES (2015)

Canadian artist Char Davies is internationally recognized for pioneering artworks using the technologies of virtual reality. Originally a painter, Davies transitioned to digital media in the mid 80s when she began exploring 3D computer imaging as a means of going “beyond” the 2D picture plane. In 1987 she became a founding director of the 3D software company Softimage, whose intuitive design philosophy arguably reconfigured the computer graphics industry.

Char Davies est reconnue dans le monde entier comme une pionnière de la réalité virtuelle. Depuis 25 ans, elle aborde dans ses œuvres les thèmes de la nature, du paysage, la subjectivité incarnée et la perception. Formée comme peintre et cinéaste (ce qui lui a permis de développer une esthétique visuelle distinctive), elle commence à s’intéresser aux espaces virtuels qu’offre la technologie 3D au milieu des années 80. À partir de 1987, elle contribue à l’essor de Softimage en tant que directrice fondatrice.

immersence.com

JEFFREY SHAW (2014)

Jeffrey Shaw (HK) is a pioneer artist and visionary leader of research and development in media art and design. His career spans over 50 years with works such as Legible City (1989), The Golden Calf (1980) and a multitude of immersive display devices and systems that have become technological and aesthetic archetypes. A key player in the creation and development of the ZMK | Karlsruhe in Germany and the iCinema Centre in Sydney Australia, he was Chair Professor of Media Arts and Dean of the School of Creative Media at City University Hong Kong.

Artiste, chercheur et professeur, Jeffrey Shaw fait figure de pionnier dans le domaine des nouveaux médias. Son œuvre prolifique a été largement exposée et acclamée par la critique internationale. Il a ouvert la voie et défini l’utilisation créative des technologies numériques dans les domaines de la réalité virtuelle et augmentée, des environnements de visualisation immersive, des systèmes cinématographiques navigables et de la narration interactive.

jeffreyshawcompendium.com

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